Nasledujúce informácie možno pre niekoho budú novinkou, pre iného zasa naopak len ďalšou rekapituláciou toho, čo sa už možno stihol dočítať aj sám v prípade, ak sa osobne stretol s niekoľkohodinovým meškaním alebo zrušením letu. Nás však bude konkrétnejšie zaujímať, na čo máme v takomto prípade nárok a či za vzniknuté nepríjemnosti existuje cesta finančnej kompenzácie.
Opäť sme však v bode, kedy sa situácia ľahko opisuje, rady ľahko poskytujú, avšak vybaviť ich v realite rozhodne nemusí prebiehať hladko. V každom prípade ale v situácii omeškaného či zrušeného letu na vašej strane stojí tiež Nariadenie EÚ 261/2004, je však dôležité vedieť si toto právo cestujúceho presadiť.
Aj napriek tomu, že je právo na vašej strane totiž nie je vylúčené, že letecká spoločnosť vám ako kompenzáciu poskytne maximálne tak bagetu a zrejme sa bude spoliehať na laickú nevedomosť. Áno, pokiaľ vravíme o meškaní kratšom než 3 hodiny, letecká spoločnosť je povinná poskytnúť vám občerstvenie, nápoj, 2 x telefonát či 2x zaslanie e-mailu, prípadne poskytnúť ubytovanie spolu s odvozom do hotela (najmä v nočných hodinách), no o finančnom odškodnení ešte nemusí byť reč.
- V takomto prípade pod pojmom „občerstvenie“ môžeme chápať všeličo a trebárs i tú bagetu z bufetu, no rozhodne máte takisto právo zájsť do letiskovej reštaurácie a následne si odložiť bloček, ktorý následne predložíte na termináli.
Nás všetkých ale pravdepodobne zaujíma predovšetkým odskodnenie za meskanie letu vo forme peňažnej kompenzácie, ktorá sa spravidla pohybuje v hranici od 250 eur do 600 eur v závislosti od dĺžky plánovaného letu a doby meškania. Nárok na minimálnu hranicu finančného odškodnenia vzniká v prípade, že lietadlo dorazí do cieľa s meškaní vyše 3 hodín a dôvodom neboli výnimočné okolnosti.
- Aj tu je však potrebné predložiť dôkazy vo forme dokumentácií a celý postup nemusí byť pre bežného cestujúceho príliš jasný. Našťastie existujú úspešné agentúry, ktoré vás v celom postupe môžu plnohodnotne zastupovať.